werken in kLAntcoNTACT
De arbeidsmarkt van de klantcontact sector in kaart gebracht
Klantcontact: goed voor 100.000 klantcontact-medewerkers
Het contact op afstand tussen organisaties, bedrijven en klanten is nu meer dan ooit zowel sociaal als economisch enorm relevant. Het zorgt ervoor dat mensen niet in een sociaal isolement geraken.
De sector zet ongeveer 100.000 ervaren klantcontact medewerkers in heel Belgie in, waarvan het merendeel in Vlaanderen. Zo’n 20 à 25 procent werkt in zogenaamde facilitaire contact centers, die het klantcontact uitvoeren voor andere bedrijven. De rest werkt op inhouse klantendiensten of commerciële afdelingen.
85% van het werk in de klantcontact sector gaat over binnenkomende vragen van klanten, met een mix van telefoongesprekken en contacten via digitale kanalen zoals email, chat en messaging. De andere 15% gaat over uitgaande klantcontacten, zoals commerciële oproepen (telemarketing) en service calls.
Customer Contact werkt momenteel aan een eigen Benchmark-onderzoek over de sector, maar tot dan kan je alvast de meest recente ‘Sectorfoto’ van Cevora vinden over de contact center activiteiten binnen PC200.

Access All Areas
Top Employer IPG
In de meest recente Access All Areas zette contact center IPG virtueel zijn deuren open om ons mee te nemen door de Employee Journey van het Top Employer label wat ze in 2020 voor het tweede jaar op rij kregen. In een drietal cases schetste IPG ook de impact op het employee engagement, het onboarden van nieuwe medewerkers en de churn…
Graag toegang tot de presentatie of het volledige webinar herbekijken? Mail ons…
Een dag in het leven van een klantcontact-medewerker
“In mijn job begin je niet altijd met een tevreden klant, maar ik eindig wel altijd met een tevreden klant…” VDAB maakte in samenwerking met Customer Contact een beroepenfilm om meer inzicht te geven in de job van klantcontact-medewerkers en teamcoaches.
Groei in ‘Bachelor Denkniveau’ over 5 jaar
In 2018 hield Customer Contact samen met KIRC (Klant Interactie Research Centrum) een Pollsbeat onderzoek onder zijn leden over de klantcontact arbeidsmarkt.
Een van de opvallende trends is dat 45% van de ondervraagde contact centers aangeeft dat ze de komende vijf jaar vooral op zoek gaan naar klantcontact-medewerkers met een ‘Bachelor Denkniveau’…
Nieuws over werken in klantcontact
Klantcontact-medewerker niet langer in top-10 knelpunt-beroepen
Een opvallende vaststelling bij de bekendmaking van de...
Klantcontactfederatie reageert op Pano-reportage Contact-tracing
In reactie op de uitzending van Pano op VRT van woensdagavond 10 februari willen we met Customer...
Meer inzetten op tele-werk? VBO meet impact corona op menselijk kapitaal
Het VBO heeft samen met de Antwerp Management School en HRpro.be een studie uitgevoerd onder 488...
Tele-werken de nieuwe norm in klantcontact
Tele-werken is sinds deze week de nieuwe norm in de klantcontact wereld. Dat blijkt uit een kleine...
IPG behaalt als eerste contactcenter in België het landelijke Top Employer certificaat
Top Employer heeft de lijst bekendgemaakt van bedrijven met een vooruitstrevend HR-beleid. Deze...
Callcenter operator wordt klantcontactmedewerker, nieuw beroepskwalificiatiedossier!
Customer Contact heeft begin oktober 2019 de finale versie bekrachtigd van het nieuwe...
Mag ik een gesprek opnemen en moet ik dat communiceren?
Team Quality van Customer Contact heeft in januari 2020 het allereerste Belgische Quality Monitoring Charter gepubliceerd. In het charter wordt de Belgische wetgeving besproken over onder andere het opnemen van gesprekken en de communicatie hierover naar klanten en klantcontactmedewerkers.
Het charter bevat praktische tips hoe om te gaan met de relevante wetgeving bij klantcontacten, hoe je het best je QM-proces aanpakt en hoe je hierover communiceert…

84% ziet veranderend klantgedrag
Veranderend klantgedrag tijdens corona-tijden, 6 op de 10 klanten neemt meer tijd voor een conversatie en meer dan de helft van de klantendiensten en contact centers merken hogere klanttevredenheid.
Tele-werken is duidelijk de nieuwe norm binnen klantendiensten en contact center. Organisaties zetten ook meer in op het vanop afstand engageren van de klantcontact-medexerkers.
De impact van de corona-crisis op klantcontact en de klantcontact-medewerkers in kaart gebracht in België... Lees er alles over in ons Pollsbeat onderzoeksverslag 'Klantcontact in tijden van corona'
Corona Research 2020

Download hier de onderzoeksresultaten van het "pollsbeat" onderzoek naar de impact van corona op klantcontact.
Send download link to:
Klantcontact staff-vacatures
Leden van Customer Contact zijn regelmatig op zoek naar dynamische staff-medewerkers en contact center managers. Hieronder vind je een overzicht van de meest recent ontvangen vactures.
Ben je zelf op zoek naar nieuwe medewerkers? Vanaf teamleader-niveau en hoger kan je ze ook via Customer Contact posten door ons de vacture te bezorgen per mail.
Pidpa zoekt Contact Center Manager
Pidpa is op zoek naar een manager voor het contact center...
Pidpa zoekt planner voor het contact center
Als in-house contactcenter helpt Pidpa dagelijks een 1500 klanten met al hun vragen over drink-,...
Handige informatie over werken in klantcontact
- Beroepskwalificatiedossier Klantcontact-medewerker door Customer Contact in samenwerking met Ahovoks
- Beroep klantcontact-medewerker in cijfers via de website van VDAB
- Knelpuntberoepen in Vlaanderen via de website van VDAB
- Trendindicatoren Vlaamse arbeidsmarkt op de website van Steunpunt Werk
- Dubbelinterview klantcontact-medewerker en werkgever op de website van Cevora
- “Een dag in het leven van een helpdesk-medewerker” via uitzendpartner ASAP
- 600.000 juist opgeleide mensen nodig tegen 2030 uit ‘Be The Change’ studie, een Cevora onderzoek