Klantcontact: goed voor 100.000 klantcontact-medewerkers
Het contact op afstand tussen organisaties, bedrijven en klanten is nu meer dan ooit zowel sociaal als economisch enorm relevant. Het zorgt ervoor dat mensen niet in een sociaal isolement geraken.
De sector zet ongeveer 100.000 ervaren klantcontact medewerkers in heel Belgie in, waarvan het merendeel in Vlaanderen. Zo’n 20 à 25 procent werkt in zogenaamde facilitaire contact centers, die het klantcontact uitvoeren voor andere bedrijven. De rest werkt op inhouse klantendiensten of commerciële afdelingen.
85% van het werk in de klantcontact sector gaat over binnenkomende vragen van klanten, met een mix van telefoongesprekken en contacten via digitale kanalen zoals email, chat en messaging. De andere 15% gaat over uitgaande klantcontacten, zoals commerciële oproepen (telemarketing) en service calls.
Customer Contact werkt momenteel aan een eigen Benchmark-onderzoek over de sector, maar tot dan kan je alvast de meest recente ‘Sectorfoto’ van Cevora vinden over de contact center activiteiten binnen PC200.