“Wat weet je over de FOD Financiën?” Mocht de vraag in een quiz komen, de topantwoorden zouden zijn: belastingen, controle, ambtenarij. Toch is deze FOD de laatste jaren uitgegroeid tot een aantrekkelijke werkgever voor jonge profielen. En hoe Inge Mattens dàt heeft klaargespeeld, dat mag ze straks komen vertellen op Engage & Empower.
Maar eerst, een interview…
Hallo Inge, de FOD Financiën lijkt tegenwoordig ‘hip’!
Mattens: “Zot, hé! Ik werk er nu meer dan 24 jaar, waarvan de laatste 10 op de communicatiedienst. Maar ook daar had ik een HR-opdracht. En zo kwam employer branding in mijn vizier, dat sprak me enorm aan…”
10 jaar geleden al?
Mattens: “Ja, dat was toen echt nog niet bekend, laat staan dat het 100% professioneel opgevolgd werd. Dat was zeer basic, zonder grote strategie of rode draad. Er was ook weinig interesse in. Dus ik kreeg snel te horen: ‘Trekt uw plan ermee!’. En dat heb ik dus gedaan (glundert trots).”
Hoe ging dat in zijn werk?
Mattens: “We hebben een communicatiebureau onder de arm genomen en zijn vooral heel hard beginnen werken. Maar de belangrijkste stap was dat Employer Branding een aparte dienst werd binnen de FOD. Eentje die meer aansluit bij HR. Zo zijn we sneller bij de opmaak en procedures van de selectie betrokken.”
En met resultaat?
Mattens: “Hout vasthouden, want het kan snel veranderen. Maar de laatste 3 jaar zien we wel een enorme verandering. Kijk, elk jaar zoeken wij zo’n 1.500 profielen…”
Pardon, hoevéél?
Mattens: “(lacht) Ja, dat heb je goed gehoord: 1.500 nieuwe werknemers per jaar moeten wij zien aan te trekken. Dat is enorm. Zeker als je weet dat die krappe arbeidsmarkt ook voor ons geldt. Bovendien zijn er andere overheidsdiensten die ook onze profielen zoeken. Maar de afgelopen 3 jaar merken we dat de instroom vlotter gaat. De interesse in onze vacatures, de click-throughs, de aandachtsspanne is veel groter. Bovengemiddeld zelfs.”
Da’s een enorme ommekeer… Nu zonder al te veel te verklappen, hoe heb je dat aangepakt?
Mattens: “We hebben eerst een grondige analyse gemaakt van wat we al deden en waar we naartoe wilden. En dan zijn we er met de grove borstel doorgegaan.”
Wat ging er zoal op de schop?
Mattens: “Onze oude EVP (Employer Branding Proposition, nvdr.) om te beginnen. Die was ‘Een job voor elk talent’, maar dat klopte niet. Wij zochten enkel gediplomeerde profielen. Dus die hebben we vervangen door ‘Vollenbak vooruit op jouw ritme’, wat veel dichter bij onze cultuur staat.”
Hoe hebben jullie afgerekend met al die vooroordelen?
Mattens: “Door ze te omarmen! We hebben ze openlijk benoemd en hebben er net voordelen van gemaakt. Dat geeft meteen een fris verrassingseffect in onze communicatie. Met succes dus.”
De gelijkenissen tussen jouw case en onze sector zijn groot. Is de oplossing dat ook?
Mattens: “Ja, als je die vooroordelen kan omzetten in voordelen, die clichés durft benoemen… dan kom je al snel tot verandering. Wij hebben ook ooit vacatures geplaatst voor ons customer contactcenter en da’s geen sexy profiel. Maar belastinginspecteur is dat ook niet. Je moet daarbij focussen op wat wel goed is. En durven toegeven: dit is geen job voor iedereen.”
DE VOLLEDIGE OPLOSSING? DIE ONTDEK JE OP 16 APRIL
Tijdens Engage & Empower onthult Inge Mattens haar volledige praktijkcase, met duidelijke gelijkenissen en tips voor onze sector. Een must voor je hele team!