“In de ogen van 10 terroristen kijken en voelen: ik ben een overlever”

Hij pendelt vaak tussen België en de VS. Daarom was hij op die tragische dag in 2016 aanwezig in Zaventem. Maar hij koos ervoor om die dag geen tragedie te laten worden. Wel een stroomstoot voor een gerichter leven. 

 

Op 30 november doet hij de closing keynote op ons Customer Contact Congres. Wij spraken hem al even in de VS.

De rechtszaak rond de aanslagen is onlangs afgesloten. Met welk gevoel blijf jij achter?

Sebastien Bellin: “Enorm dankbaar. Het is een lange en moeilijke reis geweest, maar in de ogen van de 10 terroristen kijken en hen laten weten dat ik een overlever ben… Dat ik nu een beter, gelukkiger en sterker persoon ben dan voorheen, dat geeft me de kracht om de bladzijde om te slaan en verder te gaan. Zij faalden in hun missie. In plaats van me te doden, hebben ze me een nog beter mens gemaakt. Ik zal nooit een van hun slachtoffers zijn, integendeel, ik ben een overlever. Zoals de Amerikaanse dichteres Maya Angelou zei: "Wat er met me gebeurd is, heeft me veranderd, maar ik weiger erdoor verminderd te zijn."

 

Sommigen zouden je kunnen zien als een voorbeeld van ongekende veerkracht. Hoe zie je jezelf na alles wat er is gebeurd?

“Ik probeer een voorbeeld te zijn voor mijn twee dochters. Dat is altijd mijn focus en prioriteit geweest. Vanaf het begin beloofde ik hen dat ik met hun liefde en hulp mezelf zou herbouwen en een nog betere vader zou zijn. Tijdens dit heropbouwproces heeft het leven me zeer waardevolle lessen geleerd en nu vind ik het mijn verantwoordelijkheid om dat door te geven. Als het leven je niet uitdaagt, leer je niets. Veerkracht is het vermogen om altijd terug te veren en nooit op te geven. Wanneer je de liefde van je dochters je aanvuurt, is het veel gemakkelijker om tegenslagen te overwinnen.”

 

Vorig jaar heb je de Ironman Hawaii voltooid, staan er nog ambitieuze doelen op je planning?

“Oh boy… ik heb een lijst ambitieuze doelen! Het behalen van de finish van de Ironman Hawaii was mijn persoonlijke ambitie, mijn wederopbouw waar veel mensen me hebben geholpen. Nu voel ik de behoefte om anderen te helpen hun doelen te bereiken. Ik ben van plan een productiemaatschappij op te richten om documentaires te maken over mensen die proberen de wereld een betere plek te maken. Negatief nieuws en verhalen krijgen zoveel aandacht in de media, maar we vergeten dat het merendeel van de wereld goed en mooi is. Dat is iets dat me altijd bij zal blijven van die vreselijke dag van 22 maart 2016: zelfs onder de meest afschuwelijke omstandigheden waren er nog steeds mooie voorbeelden van goedheid, van mensen die elkaar helpen.”

 

Op het congres spreek je tot mensen uit de customer contact-sector. Hoe zijn jouw ervaringen met onze sector?

“Ik breng veel tijd door in de Verenigde Staten, dus ik heb ervaring met klantenservices uit Amerika én uit België. Een van de belangrijkste verschillen is dat ze in de VS als prioriteit hebben om de klant te behouden, daar zullen ze alles aan doen! De klant is er koning.” 

“In België gaat het veel meer om het oplossen van het probleem. Het probleem staat centraal. Maar niet alle problemen zijn onmiddellijk oplosbaar. Maar wel onmiddellijk, is hoe je iemand zich laat voelen. De klant het gevoel geven dat hij jouw prioriteit is, dat is naar mijn mening essentieel.”