“Werken in de customer contactsector is aantrekkelijker dan ooit. Daar steek ik mijn hand voor in ‘t vuur.”

rapport 2024.png

Je las het vast al in onze nieuwsbrief: ‘t is verleidelijker dan ooit om in onze sector te werken. Dat blijkt uit het recentste Randstad-onderzoek rond employer branding. Daar eindigden we voor het eerst in onze geschiedenis op de 4e plaats. Slechts 3 andere sectoren doen dus beter. Maar hoe moeten we dit cijfer nu interpreteren? En wat betekent dit voor de toekomst? 

We vroegen het aan Randstad zelf. Olivier Lefevre, Directeur Advisory Services, vertelt er ons vol enthousiasme over. Nu al in dit interview en… op 19 september tijdens ons CxO-ontbijt.

Dag Olivier, Randstad onderzoekt al 24 edities lang de employer branding bij onze Belgische werkgevers. Hoe gaan jullie te werk?

Olivier: “We zweren bij een efficiënte en vaste methode. Zo bestaat ons onderzoek uit drie delen: welke bouwstenen zijn voor talenten belangrijk als ze een nieuwe werkgever kiezen, hoe herkenbaar klinkt een bedrijf hen in de oren en zien ze zich in de toekomst werken bij die werkgever.”

Gaan bekendere bedrijven dan niet altijd hoger scoren?

Olivier: “Niet per sé. Naamsbekendheid is belangrijk, maar we vragen daarop door. Iedereen kent Coca-Cola, maar ken je het ook als werkgever? Dat is de vraag die wij stellen voor dit onderzoek.”

Randstad zit op 24 jaar aan waardevolle info over employer branding-onderzoek. Welke tendensen springen er voor jou uit?

Olivier: “Er zijn veel tendensen, maar als ik even catchy mag samenvatten: ‘The war for talent is over. And the talent has won.” (lacht)

Euh, is dat iets goeds of slechts? 

Olivier: “Daar spreek ik me niet over uit. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen, is dat door de enorme war for talent werknemers kritischer kunnen worden. Ze hebben nu de luxe om te selecteren tussen verschillende werkgevers. Vandaag bepalen zeven tot acht elementen hun keuze voor een bedrijf. Vroeger waren dat er drie tot vier.”

Wauw, zij stellen dus meer eisen?

Olivier: (knikt) “Hun verwachtingen over een werkplek, werkgever en jobinhoud zijn breder geworden. We merken ook een verschil in de factoren die voor hen doorslaggevend zijn. Loon- en arbeidsvoorwaarden blijven op nummer 1 staan. Uiteraard. En dat is al 24 jaar zo. Maar extralegale voordelen zijn belangrijker dan ooit tevoren. Net als groei, intellectuele uitdaging en emotionele waardering.”

En wat vinden we op de tweede plek?

Olivier: “Ah, daar staat sinds kort de work-life balance. Vroeger was dit van veel minder belang. Dan scoorde werkzekerheid bijvoorbeeld veel hoger. Terwijl die nu veel minder als aantrekkelijk wordt ervaren. Wat op zich toch best opvallend is, vind ik.”

Laat ons even inzoomen op onze geliefde customer contactsector. Wij zijn de sterkste stijger in het onderzoek. Hoe verklaar je dat?

Olivier: “Ik denk dat de coronacrisis een positieve rol heeft gespeeld, hoe vreemd dat ook mag klinken. De sector was al lichtjes aan het stijgen voor 2020, maar sinds die pandemie is het pas echt significant.”

“Net omdat er anders wordt gekeken naar werk vandaag de dag, heeft die periode zo’n impact gehad in jullie sector. Dat zien we in de scores rond zingeving in de job. Deze sector heeft tijdens die donkere periode voor veel mensen echt een verschil gemaakt. Mensen werden geholpen door de persoon aan de andere kant van de lijn, wat een enorme waardering met zich meebrengt. Van dat positieve effect plukt de sector nog altijd de vruchten.”

Waarin zit die stijging nog?

Olivier: “Een van de grootste troeven is toch jullie work-life balance. Die wordt dus doorslaggevender en daar scoort de customer contactsector zeer goed op. Zeker sinds de verandering rond thuiswerken dat corona met zich heeft meegebracht.” 

“Bovendien, als je na je werkdag in de customer contactsector ‘uitklokt’, is het werk ook gedaan. De realiteit zal misschien wat complexer liggen, maar bij de bevraagde talenten is dat de positieve perceptie.”

Denk je dat de functie als customer contactmedewerker meer waarde heeft gekregen doorheen de jaren?

Olivier: “Toch wel, ja. In 2019 publiceerden we voor het laatst een rapport rond de aantrekkelijkheid van functies, dat is dus een ander onderzoek dan het sectoronderzoek van dit jaar. In 2019 stond ‘customer contactmedewerker’ op de voorlaatste plaats. Nu zal dat zonder twijfel gestegen zijn. Daar steek ik mijn hand voor in ‘t vuur.” (lacht)

Wij zijn alvast overtuigd! Op de Dag van de Customer Contact Medewerker geeft jullie CEO Annic Bosmans een keynote op ons CxO-ontbijt. Wat vuur je die dag op ons af?

Olivier: “Een uitgebreide uitleg over de resultaten van het onderzoek en een hele garderobe aan tips & tricks. Na de keynote mag niemand nog twijfelen hoe je employer branding moet integreren in je bedrijfsstrategie. Ik zeg altijd: recruitment marketing is the way to invite someone on a date, employer branding is the reason your date says yes.”

Da’s nog eens een teaser! Kan je toch al enkele tipjes van de sluier geven?

Olivier: “Als voorsmaakje dan… (lacht) Het is belangrijk dat jullie sector zijn sterktes blijft uitspelen. Customer contactcenters zijn gegroeid in aantrekkelijkheid, maar niet in naamsbekendheid. Er moet een strategie bepaald worden om de awareness te vergroten. En de laatste tip, voor ik écht alles van Annics keynote verklap: de vaardigheden en jobcompetenties mogen nog duidelijker in the picture gezet worden. Extern, maar zeker ook intern. Zo, de rest vertelt Annic je het CxO-ontbijt.”

Bedankt en heel graag tot dan!

 

VERSTERK JEZELF IN DEZE WAR FOR TALENT

Exclusief voor C-level - Op 19 september, op de Dag van de Customer Contact Medewerker, vertelt Randstad bij een lekker ontbijt hoe jouw organisatie een aantrekkelijke positie kan innemen in deze war for talent. 

Reserveer je plaats