
Het VBO, het verbond van Belgische ondernemingen waarvan Customer Contact ook lid is, heeft in het kader van de informatieronde ‘It’s still the economy, stupid’ een rapport opgesteld van het sociaaleconomische beleid van de federale regering, met input vanuit de verschillende sectorfederaties. De werkgeversorganisatie geeft daarbij geen cijfer, maar wel een overzicht van de positieve en negatieve resultaten van het regeringsbeleid.
‘Dit overzicht is de aanzet tot een korte informatieronde met Facts & Figures. Het objectief is het sociaaleconomische beleid en de noodzakelijke hervormingen opnieuw onder de aandacht te brengen. Kort gezegd: it’s still the economy stupid,’ aldus Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO.
Key Take-aways uit het VBO-rapport
Positief:
- De loonkostenhandicap is afgenomen
- Krachtige tewerkstellingsgroei doet werkloosheid dalen
- We winnen terrein inzake exportvolumes
- De gecreëerde jobs bevinden zich voornamelijk in de private sector en zijn voltijdse jobs
- Gros van de economie doet het zeer goed
Negatief:
- Filedruk neemt toe
- Electriciteitsprijzen fors duurder dan in 3 buurlanden
- Zeer grote mismatch op de arbeidsmarkt
- Minder werkloosheidsuitgaven maar meer ziekte-uitkeringen
- Handel, horeca en transport hebben geleden onder de aanslagen of misten de trein van de e-commerce
Voor onze sector zijn niet alle positieve items uit het dashboard van toepassing. Zo blijft de kloof in loonkosten groot met de ons omringende landen en we zijn ook een sector waar flexibiliteit en part-time jobs belangrijk zijn. En de mismatch op de arbeidsmarkt is ook een onderwerp dat de komende tijd blijft spelen.
Wij blijven dan ook vanuit onze sector belangrijke input geven aan het VBO en de sociale commissie over hoe de klantendienst en contactcenter sector er nu en in de toekomst uitziet.