Werken aan imago customer contact medewerker prioriteit in 2019

februari 8, 2019

Op de druk bijgewoonde nieuwjaarsreceptie heeft Customer Contact, de Belgische customer contact associatie, zijn planning voor 2019 uit de doeken gedaan. Hoogste prioriteit is het imago van de customer contact medewerker. “De job van customer contact medewerker wordt complexer, op de arbeidsmarkt blijft het moeilijk om medewerkers te vinden, we zijn een knelpuntberoep en staan op de tweede plaats van Randstad’s onderzoek naar minst aantrekkelijke beroepen.”

“De hoogste tijd om de perceptie te wijzigen en het publiek, maar zeker ook de overheid, te laten zien wat de job echt inhoudt en hoe medewerkers hun werk in klantcontact ervaren,” zegt directeur Hans Cleemput.

Customer Contact presenteerde dinsdag het nieuwe logo en de vijf kernwaarden van de vernieuwde federatie: commitment, co-creation, connection, confidence en cultivation.

Hans Cleemput, directeur van Customer Contact, wil dat commitment meteen omzetten in actie. “Wij willen op zeer korte termijn aan tafel zitten met het kabinet van minister Peeters. De job van customer contact medewerker is al jaren een knelpuntberoep. Wij willen de minister vragen om ons te helpen, om mee te denken over de loonkosten, mogelijke subsidies en ondersteuning om het imago van de job te veranderen.”

Alleen taxi-chauffeur nog erger

Dat is nodig, want in het meest recente onderzoek van Randstad naar de minst aantrekkelijke beroepen staat “callcenter medewerker” op 2. Alleen taxi-chauffeur scoort nog slechter in de perceptie van de respondenten van het onderzoek. Het publiek op de nieuwjaarsreceptie was het er alvast niet mee eens. De perceptie strookt niet met de werkelijkheid. Dat begint al met de interpretatie van de job “callcenter medewerker”.

Dat is dan ook de nummer 1 prioriteit voor de federatie zegt Hans Cleemput. “We gaan het imago van de customer contact medewerker verbeteren, de jobinhoud op een leuke manier weergeven, gebruikmaken van testimonials, filmpjes, de social media kanalen. Een eerste stap die we al gezet hebben met Ahovoks, de koepel van het onderwijs in Vlaanderen, is het wijzigen en hernoemen van de beroepskwalificaties van ‘call center operator’ en ‘helpdesk operator’ naar customer contact medewerker. We gaan ook een nieuwe lijst met jobinhoud en competenties opstellen.”

Werk actief mee

De employer branding van de customer contact medewerker heeft dus onze hoogste prioriteit in 2019, maar dat kunnen we niet alleen. Draag zelf actief je steentje bij. Heb je testimonials en/of videos, stuur ze ons door. En heb je nog andere ideeën of wil je de handen uit de mouwen steken, stuur ons dan een mailtje.

Related Posts

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wij brengen maandelijks uitgebreid nieuws, informatie, onderzoek, white papers, presentaties en evenementen over klantcontact in onze nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte.

Language

You have Successfully Subscribed!

Share This