CALLCENTER De digitalisering is niet de enige uitdaging voor de sector – © get
In Trends verscheen afgelopen maand een interessant artikel over de rol van contactcenters in een toekomst vol automatisatie en Artificial Intelligence.
Volgens Hans Cleemput, secretaris-generaal van Contactcentres.be, zijn er zo’n honderd facilitaire contactcenters actief in België. Hij schat dat de hele branche zowat 100.000 mensen tewerkstelt, van wie een kwart in facilitaire contactcenters werkt.
“De wereld evolueert zeer snel”, reageert Christian Dumolin van de Koramic Holding. “Maar we zijn nog niet zo ver dat de machine de mens vervangt. Routinetaken zullen geautomatiseerd worden en de medewerkers zullen focussen op de meer complexe opdrachten. Het is geen of-of- maar veeleer een en-en verhaal.”
In het artikel worden de grootste struikelblokken van contactcenters (concurrentie, het vinden van werknemers en rendabiliteit en automatisatie) onder de loep genomen door onder andere CallExcell, B-Connected, Mifratel en de Koramic Group.