
Een opvallende vaststelling bij de bekendmaking van de meest recente cijfers van de VDAB: de job van klantcontact-medewerker staat voor 2021 nog altijd in de lijst met knelpunt-beroepen, maar haalt niet langer de top-10 van knelpuntberoepen. Dat was in het verleden wel anders…
In principe lijkt bovenstaande goed nieuws. VDAB combineert kwantitatieve gegevens zoals vraag en aanbod met inhoudelijke aspecten zoals de werk-omstandigheden. Op de eerste twee punten scoort de klantcontact-medewerker ondertussen beter dan vroeger. Maar aan de job-omstandigheden, en dan vooral de perceptie daarover, is nog wat werk.
“In lijn met feedback uit arbeidsmarkt”
Volgens Hans Cleemput, directeur van de Belgische klantcontact-federatie Customer Contact, ligt het feit dat de job van klantcontactmedewerker niet meer in de top-10 van knelpunt-beroepen staat, in lijn met wat hij in de klantcontact-sector hoort. “Door de corona-crisis is de vijver met klantgerichte profielen waaruit de klantendiensten en contact centers vissen, groter geworden. Mensen die in andere sectoren technisch werkloos zijn geworden, ontdekten de dynamiek van het werken in klantcontact.”
“Dat zijn wellicht niet allemaal blijvers, al hoor ik toch veel positieve signalen. Zo las ik met veel plezier de uitgebreide reportage in de kranten van Mediahuis over de doorgroei-trajecten van klantcontact-medewerkers die in de contact-tracing werken. Wij zullen als klantcontact-federatie er ook blijven voor zorgen dat onze ‘employer branding’ voor de klantcontact-sector steeds duidelijker en positiever wordt,” aldus Hans.
Statistieken VDAB tonen betere cijfers
Ook uit de statistieken van de VDAB in het rapport “Beroepen in cijfers: call center medewerker” blijkt een lichte verbetering tegenover vroeger. Het feit dat er in Vlaanderen meer ontvangen vacatures waren dan niet-werkende werkzoekenden voor de sector is opvallend. Maar vooral het feit dat er minder vacatures blijven openstaan, is een positieve tendens.
Wil je meer weten over de klantcontact-arbeidsmarkt en de job van klantcontact-medewerker? Check dan regelmatig het Thema Werken In Klantcontact op de vernieuwde website van Customer Contact.
In Vlaanderen is klantcontact-medewerker nog altijd een knelpuntberoep. In Wallonië valt de job van ‘conseiller clientele’ niet langer in de categorie ‘metiers en penurie’ volgens Le Forem…