Jobzekerheid belangrijk voor behoud van medewerkers

februari 8, 2019

“Customer Contact medewerker” is al jaren een knelpuntberoep maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de zorgsector krijgt onze sector geen subsidies om dit op te lossen. Als we hier verandering in willen brengen hebben we cijfers nodig. Vandaar zijn we als federatie gestart met onze eigen onderzoeken, de Pollsbeat, met als eerste onderzoek de arbeidsmarkt.

Annic Bosmans van Randstad over de trends in employer branding (foto: Customer Contact)

We zijn echter niet de enigen die interesse hebben in de arbeidsmarkt, ook Randstad is bezig met eigen onderzoeken. Tijdens het Job Market Event van 24 januari 2019 kwam Annic Bosmans, Managing Director Randstad Belgium, ons inspireren met een keynote over de trends op de arbeidsmarkt en do’s en don’ts in Employer Branding.

Hoge verwachtingen voor kandidaat én bedrijf

Uit een studie van Randstad (2017) blijkt dat veel nieuwe medewerkers geworven worden uit het persoonlijke netwerk van medewerkers, familie en vrienden. Het is een zeer efficiënte manier om kwaliteitsvolle medewerkers te werven, met een positief resultaat vergeleken met andere wervingskanalen.

Een zoete appel of een zure citroen?

Interessant om eens over na te denken: trek je je medewerkers aan met het beeld van een zoete appel, en merken ze eens ze binnen zijn dat het eigenlijk een zure citroen is?

Nieuwe collega’s aantrekken kan gemakkelijk op een snelle manier: je geeft hen goede voorwaarden, zorgt dat je bedrijf een leuk imago heeft… Je laat ze dus gewoon de”zoete appel” zien.

Maar even belangrijk als het aantrekken van nieuwe medewerkers (attract) is het behouden van goede werkkrachten. Happen ze toe en blijkt dan dat je bedrijf in werkelijkheid toch niet zo mooi is als je beweerde? Dan zijn ze even snel weer weg!

Jobzekerheid belangrijk voor behoud

Om je medewerkers te behouden is jobzekerheid bijvoorbeeld een belangrijke factor. Denk maar aan de overheid: een vaak weinig uitdagende omgeving, op lange termijn niet meteen de hoogste salarissen maar ze bieden wel een zeer grote jobzekerheid.

Zorg ervoor dat het imago dat je uitstraalt ook overeenkomt met hoe je organisatie écht werkt. Kijk dus naar het totaalpakket: hoe aantrekkelijk is je bedrijf? Dat gaat over imago, maar ook over verloning, werkzekerheid, werksfeer en “de collega’s”.

Het komt er op neer dat zelfs een leuke werkgever moeite moet doen om kandidaten aan te spreken. Belangrijk is dat de visie en de waarden van het bedrijf gedragen wordt door de werknemers. Die medewerkers maken het echte verschil, zowel op lange als op korte termijn!

Related Posts

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wij brengen maandelijks uitgebreid nieuws, informatie, onderzoek, white papers, presentaties en evenementen over klantcontact in onze nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte.

Language

You have Successfully Subscribed!

Share This