Callcenter operator wordt klantcontactmedewerker, nieuw beroepskwalificiatiedossier!

oktober 10, 2019
Beroepskwalificatiedossier klantcontactmedewerker

Customer Contact heeft begin oktober 2019 de finale versie bekrachtigd van het nieuwe beroepskwalificatiedossier voor medewerkers binnen de sector. Zeg niet langer Callcenter operator. Vanaf nu heet het beroep officieel ‘Klantcontactmedewerker’.

Het nieuwe Beroepskwalificatiedossier (BKD) kwam tot stand na een overlegronde met een aantal leden van Customer Contact, de Belgische klantcontact associatie, Cevora, VDAB en AHovoks (Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen).

Callcenter operator verouderde term

“Het oude BKD had het nog over ‘callcenter operator’ en in uitgebreidere vorm over ‘helpdesk operator’ en was hopeloos verouderd. Na overleg met een aantal van onze leden en met andere partners zijn we gekomen tot een veel betere term en een veel betere definitie van de werkzaamheden.

De klantcontactmedewerker beantwoordt vragen van klanten en adviseert klanten over producten en diensten via diverse communicatiekanalen teneinde een optimale klantentevredenheid te bereiken of een verkoop te realiseren,” legt Hans Cleemput, directeur van Customer Contact, uit.

Klantcontactmedewerker zorgt voor klantgerichtheid en empathie

“We hebben in het nieuwe BKD meer aandacht voor de toekomstige ontwikkelingen. Onderzoeken tonen aan dat van 2019 tot 2024 de gemakkelijke informatievragen meer en meer zullen overgenomen worden door chatbots en artificiële intelligentie. Maar consumenten zullen nog meer interacties hebben in de toekomst met bedrijven. De rol van de klantcontact medewerker is daarbij belangrijk. Klantgerichtheid en empathie zijn de speerpunten van de klantcontactmedewerker van de toekomst. Al deze aspecten zijn meegenomen in het BKD,” aldus Hans.

Het nieuwe beroepskwalificatiedossier is ondertussen formeel door Ahovoks ingediend. Ook is de definitieve schrapping aangevraagd van het BKD helpdesk operator. De extra vaardigheden voor dit BKD werden toegevoegd aan het dossier klantcontactmedewerker.

Download hier het beroepskwalificatiedossier klantcontactmedewerker

Related Posts

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

Wij brengen maandelijks uitgebreid nieuws, informatie, onderzoek, white papers, presentaties en evenementen over klantcontact in onze nieuwsbrief. Schrijf je nu in en blijf op de hoogte.

Language

You have Successfully Subscribed!

Share This